Ekologiska kläder till tusen

I flera år har jag haft som ambition att köpa ekologiska kläder till mig, men utbudet är minst sagt begränsat.  Bara för att man värnar om miljön och de som tillverkar kläderna vill man inte gå klädd i färg- och mönsterlösa, neutrala kläder som mer liknar ”hänga hemma kläder” eller träningskläder. Så snälla hjälp mig, vart finns schyssta kläder?

Vart har jag då hittat kläder
Det finns några butiker där man kan hitta enstaka plagg som är fina, både små butiker och bland de större kedjorna. Baskläder som linnen, t-shirts, strumpor, tights och underkläder är inga problem att få tag på, men det där lite roligare är svårt att hitta.  

Mitt nästa steg är att försöka handla mer över nätet. Priserna är givetvis lite högre de ska ju betala en vettig lön och bra arbetsvillkor för den som färgar tyg och tillverkar kläderna, man får verkligen vad man betalar för. Passa därför på nu när många har reor.

Nedan finns några länkar till märken, affärer eller internetbutiker med ekologiska kläder. Många rear nu, så shopa loss med gott samvete.

Jag har kontaktat ett antal större kedjor och internetbutiker och frågat om deras sortiment. Allt eftersom jag får svar lägger jag upp mer bilder och länkar. Nedan ser du några fina saker att klicka hem.

Har du några tips?
Dela då med dig snälla, det kan vara skor eller accessoarer också. Tipsa även om kläder som är av återvunnet material eller på annat sätt schysta.

klanningMarie Dot Dress
En skön klänning med vintagestil som är smickrande för figuren.
Från Fair Breese Showroom 599 kr på REA

 

 

 

nudieTight Long John Icon Orange
Från Nudie Jeans 1299 kr

 

 

 

 

 

ETHLETICS_skoEthletics sneakers är de första i världen som får bära certifieringsmärket Fairtrade Cotton. 100% ekologisk bomull, 100% Vegan och sulorna är gjorda av naturgummi, certifierade med Forest Stewardship Council (FSC).
Såväl gummiproducenterna på Sri Lanka som fabriken i Pakistan där skorna slutligen sätts samman deltar i olika Fairtrade projekt.
Från Fair Breese Showroom från 299 kr på REA

 

 

lydia-floral-print-dressFrån Fair Breese Showroom, pris okänt

 

 

 

 

 

Kommentera

