Säg hej!

Jag har gått förbi dem hundratals gånger under flera år. Stannat köpt Faktum, lagt lite pengar i en mugg eller lyssnat på musik. De som tvingas ut på gatan för att kunna överleva, som många gånger inte har tak över huvudet, mat för dagen eller en egen vrå ett kalla sin egen. Men hur ofta har jag egenteligen stannat och pratat, bytt några ord, bjudit på en fika för att höra deras historia. Jag har tänkt tanken många, många gånger men det kommer alltid många saker i mellan. Bråttom till jobbet, barnen är med, de var ingen där just när jag gick förbi. Ursäkterna är många.

Men härom dagen, mitt i julruschen stod hon där framför mig och det var så självklart att fråga om vi kunde ta en fika, om hon ville förstås. Det blev ett fint möte, lika fint som den gången jag som 14-åring pratade i flera timmar med min morfar om krig, hans barndom och hur han träffade mormor.

Jag upptäckte att Anna, vi kan kalla henne så, och jag egenteligen var ganska lika. Uppväxta i en småstad, utbildning, jobb, barn, drömmar. Flytt till en storstad och där går våra liv åt olika håll. Jag träffar en fin man hon träffar en ond man. En som manipulerar, slår och utnyttjar och sätter henne i en skuldfälla hon inte tar sig ur. Att hon får sälja Faktum är hennes räddning, säger hon och hennes önskan är att fler vågar stanna och prata, vågar se henne som en jämlik, inte en utsatt.

Julen – tid för eftertanke och handling
Julen har precis paserat och många av oss har säkerligen fått båda mat och julklappar och tar det nu lugnt några dagar. Julen ska ju vara en tid för eftertanke. Kanske dags att ta steget och säga hej till någon du kanske inte vågat möta, någon som antagligen är väldigt olik dig, tror du. En granne, en äldre eller yngre släkting, någon från en annan kultur än den du känner till eller någon av alla de som befinner sig på våra gator dag ut och dag in för att överleva.

Soppkök Stockholm startade innan jul ett upprop via mobilen (#Matfördagen) för att bekämpa hemlösheten. Läs mer här (finns även i Göteborg, Malmö, Uppsala och Helsingborg) Delta gärna, men våga också att ta steget att gå fram och säga Hej nästa gång ni möts på gatan. Och bjud gärna på fika.

Dela med dig av dina berättelser och möten, hur blev det?

Kommentera

